onsdag 20 augusti 2014

Vad läses?

Nyligen avslutad är James Purdys "Malcolm", som var så pass bisarr att jag inte riktigt fastnade för den, samtidigt så pass bisarr att jag ändå hade svårt att lägga den ifrån mig. En märklig historia, fylld av märkliga karaktärer och förvecklingar. Skulle kunna filmatiseras av Wes Anderson, kanske.

Sista semesterhelgen läste jag också ut "Nattens Bibliotek" av Alberto Manguel. Full av fascinerande anekdoter ur litteratur- och, kanske framförallt, boksamlarhistorien. Om privata bibliotek och offentliga. Om enskilda böckers och hela samlingars öden och äventyr.

Just nu är jag mitt uppe i Karolina Ramqvists "Alltings Början", som jag är lite kluven till. Bra, absolut, jag gillar skildringen av tidsandan, av Stockholmskt 90-tal kryddat med precis lagom många tidsmarkörer, men den har börjat gå lite på tomgång, det är lite för mycket samma sak på lite för många sidor. Men jag antar att det finns en tanke bakom det också, huvudpersonen har själv påpekat en viss håglöshet. Så jag hänger kvar.

Tom Rachmans "The Rise And Fall Of Great Powers" har jag precis påbörjat. Även den känns faktiskt lite som något som Wes Anderson skulle kunna visualisera. Medryckande, men farligt nära att bli quirky i överkant här och var. Karaktär som lite väl tydligt är "karaktärer" riskerar att bli tröttsamma i längden. Men än så länge läser jag med stort nöje.

Och så "Austerlitz", av WG Sebald, som jag kämpar vidare med i långsamt tempo. Mest för att samlingsvolymen som rymmer boken är tung som två tegelstenar. Inget man släpar med sig i väskan direkt, och det mesta av min läsning sker just nu på tunnelbanan.

Vad läser du?

1 kommentar:

Johansson sa...

Precis avslutad är Gradvalls Nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar.

Jag är ju sådan att jag läser flera böcker samtidigt så just nu på nattduksbordet ligger Lena Nyman-biografin "Jag vill ju vara fri" Stephen Kings "22/11 1963" och Widerbergbiografin "Höggradigt jävla excentrisk"