lördag 2 augusti 2014

Renoveringsobjekt.

En rätt stor del av första delen av Karl Ove Knausgårds "Min Kamp" handlar om hur Karl Ove och hans bror Yngve städar ur faderns dödsbo. Pappan har varit alkoholiserad, så hemmet är rejält grisigt. De fokuserar på ett rum i taget, och med en enorm detaljrikedom beskriver Knausgård hur han skrubbar, gnuggar, bär ut skräp och flaskor och kör fram och tillbaka till soptippen. Jag fann det hela oerhört fängslande. Det finns något även psykologiskt renande i att städa undan och röja upp. Jag skulle själv gärna vilja göra en obeboelig plats beboelig igen. Därför är konstnären Alex Morrisons blogg så njutbar. Bilder, bilder, bilder. Motiven varierar, men många av dem (framförallt på sidorna 31 - 34) föreställer vackra gamla kråkslott i olika stadier av förfall. Med massor av potential.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte hur långt du har kommit i Min Kamp-läsandet, men just de där scenerna från Kristiansand vid tiden strax före och efter begravningen tycker jag tillhör de allra bästa. De återkommer ju i några andra delar, bland annat i femman som jag nyligen läste ut. Kan ha att göra med att den är färskast i minnet, plus att den utspelar sig under en tidpunkt av livet som jag själv ligger närmast, men jag håller nog ändå den delen som bäst så här långt.

Niklas sa...

Jag har läst samtliga delarna, och jo, det är verkligen de delarna som är de första jag tänker på när jag tänker tillbaka på böckerna. Är det i femman han läser skrivarlinjen i Bergen? Gillade den delen också, av precis samma anledningar som de du beskriver. Lätt att relatera till.