måndag 18 augusti 2014

I höst...

...ska jag läsa den här. Rövarhistorier om Stockholm, av Per Anders Fogelström, med illustrationer av Stig Claesson.

Funderar också på att ha som pågående projekt att leta upp motiven för Stig Claessons illustrationer och fotografera dem, ur samma vinkel som de är avtecknade ur. De flesta borde jag kunna leta upp under mina lunchraster. Vi får se vad orken räcker till. Men det var synnerligen vältajmat att jag hittade den här boken i veckan. Min kärlek till Stockholm kan behöva lite bränsle.

2 kommentarer:

thisismycat sa...

Vill du ha fler bilder att leta efter i din stad rekommenderar jag "Stockholmsbilder" och "Nya Stockholmsbilder" av Slas och Svenolov Ehrén.
Där är det Slas som skriver texterna och Ehrén som står för illustrationerna. Ehréns motiv är ganska vanliga på Tradera och så där, har ett helt gäng - älskar dem.
Böckerna är ganska lätta att få tag på, via antikvariat, Bokbörsen eller Tradera.

Niklas sa...

Tack för tipset! Bildgooglade honom, och ja, mycket fina bilder. Ska hålla utkik efter böckerna.