onsdag 12 september 2012

En låt #21.

När blev du senast riktigt golvad av en låt? Det händer mig för sällan, men det hände mig igår. Jag promenerade Ringvägen från Nytorget, där jag handlat rostat paprikapulver och en Cat Power-skiva. Solen sken genom sprickorna i ett söndrigt molntäcke, det var varmt, säkert tjugo grader. Sommaren drog en sista suck, och folk jag mötte på gatan såg lyckliga ut på det där sköra sättet som folk bara gör då de vet att det de är lyckliga över snart tar slut. Då och då kom en höstlig vindpust, rufsade håret på de som hade hår och drog med sig några löv från träden, och det var något drömskt över det sena eftermiddagsljuset, något nästan sepiatonat som fick allt att se ut som ett gammalt minne. Och så var det naturligtvis Songs: Ohias "Hold On Magnolia" i öronen.


3 kommentarer:

thisismycat sa...

Träffsäker beskrivning av känslan i Hold On Magnolia, en av mina Molina-favoriter. Hoppas Molina piggnar till snart och ger sig i kast med en skiva och - framför allt - en turné.
(Nu när jag tittar på sidan, så har han ju faktiskt hört av sig)
Såg Magnolia Electric Co 2005 eller nåt sånt, men var inte helt övertygad om deras förträfflighet då. Det är jag nu och är sjukt sugen på att se dem.

Niklas sa...

Ja, tillsammans med "Tigress" är det här nog min Molina-favorit. Smärtsamt vacker. Skulle också vilja se dem, och så vill jag ha skivan på vinyl. Finns på HotStuff för en rimlig slant såg jag.

thisismycat sa...

Den är ännu billigare på Amazon, inkl. frakt...