lördag 18 augusti 2012

Velocette - Fourfold Remedy.


"Velocette" - bandnamnet stod nedskrivet, bara ett av många, i mitt gamla anteckningsblock, det anteckningsblock där jag skrev ner band, skivor, filmer och böcker som verkade värda att kolla upp. Just det här anteckningsblocket har varit försvunnet i säkert tio år, men jag minns ändå flera av de namn som stod nedskrivna där, och Velocette var alltså ett av dem. Jag hade hört dem på P3 Pop som jag lyssnade på slaviskt, och även om Velocette kanske inte var något som direkt golvade mig så lät det bra nog för att sparas någonstans i medvetandet. Vem vet när jag skulle kunna få användning för dem?

Så hittar jag skivan "Fourfold Remedy" i en skivback på Myrorna. Först bläddrar jag förbi den. Omslaget skvallrar inte direkt om att det är storslagen twee vi har att göra med, det ser snarare ganska grungigt ut, med pissgula nyanser och ett omslagsfoto föreställande ett par suspekta flaskor. Men storslagen twee är det alltså. Det låter ungefär som om sångerskan i Lush backats av en producent med Phil Spector-ambitioner. Inte för att det direkt låter wall of sound, men det är mycket ljud, många instrument. Det låter intensivt, men aldrig ofokuserat. Melodierna står alltid i centrum. Och det är trevliga melodier. Fortfarande kanske inget som golvar mig, även om det är bra nära i ett par låtar.

Inga kommentarer: