fredag 27 juli 2012

Jackie Washington - Morning Song.


 Det har varit dålig utdelning på loppmarknaderna i sommar. Det märks att det gått inflation i skrotletandet. Bara skräpet finns kvar. En eftermiddag åkte jag från Skärholmen till Slussen och finkammade alla mina stammisställen utan att hitta någonting av värde. Det var samma gamla mossiga dansbandsvinyler och Mr Music-samlingar som alltid. Men på Emmaus Vintage, den sista butiken jag besökte, gjorde jag faktiskt något av ett fynd. Jackie Washingtons fina "Morning Song",  utgiven på Vanguard 1967. Det är kanske inte en skiva du måste äga, men det är sympatisk folk soul som låter ganska exakt som omslaget ser ut, dessutom sjunger han om kaffe i hela två låtar av tolv, och jag är svag för låtar som nämner kaffe. Det är något med den där förankringen i det vardagliga som talar till mig. Andra anledningar till att leta upp "Morning Song": Bob Dylan-pastischen "Long Black Cadillac". Jackie Washingtons honungslena röst. De vackra stråkarna i "Clouds".


Inga kommentarer: