måndag 16 juli 2012

A blast from the past.

I Karlskoga, hos min mamma, ramlade jag över barnboken "Lille Viggs Äventyr På Julafton" av Viktor Rydberg. Jag har starka minnen av den här boken från min barndom, och framförallt då bilden nedan. Egentligen kanske bara av bilden nedan, för själva berättelsen minns jag ingenting av.

Till saken hör att mamma brukade berätta om hur rädd hon var för att gå till jordkällaren hos mormor och morfar när hon var liten. Som barn föreställde jag mig alltid att det var precis så här det såg ut där nere, i jordkällaren, trots att jag varit där flera gånger och med egna ögon sett att det såg ut... tja, ungefär så här, men lite annorlunda.

Jag har tänkt mycket på bilden senaste åren och undrat var jag sett den. Ibland har jag rent av trott att jag själv fantiserat ihop den. Skönt att se att den faktiskt finns på riktigt.


Inga kommentarer: