onsdag 30 mars 2011

#196. En låt #11.



Ossler - Käre Lille Bror


Det säger något om den här låten att jag inte vill avslöja hur den slutar. Till musik som låter som Calexico på ett skenande godståg genom Skånes inland berättar Ossler historien om en lillebror (inte hans egen) som försvann. Det är djävulskt gripande och desperat, med nerverna på utsidan och hjärtat i halsgropen. Som den mest engagerande och intensiva novell du någonsin läst, men snabbspolad - över på tre minuter - och i sista minuten vänder historien, från det förväntade olyckliga slutet, till en avrundning som får mig att flina fånigt varje gång jag hör den. Mer säger jag inte. Vill inte spoila den för er.

("Käre Lille Bror" finns varken på YouTube eller Spotify, men håll utkik efter "Den Siste Som Kom Ut" i välsorterade skivbutiker. Den är värd en investering, om så bara, men inte bara, för den här låten.)

2 kommentarer:

Gundozer sa...

Hittade ingen gästbok eller "nöytralt" ställe att skriva så ville bara säga hej hallå och kul när man snubblar över bloggar med musik/skivtema..och som har den goda smaken att ha en pop.nu lista på höger sida..he he


Lemonheads tänkte jag också på en sekund här..hmmm

Niklas sa...

Hej hej!

Ja, skivköpande är en så pass stor del av mitt liv att det kändes obligatoriskt att redovisa mina inköp här i marginalen. :)

Och mycket riktigt är bloggen döpt efter en Lemonheads-låt.