måndag 28 mars 2011

#195. Och alla platserna.

Jag läser Patti Smiths "Just Kids", och den får mig att vilja så mycket. Jag vill framförallt lyssna på Patti Smith, förstås, men också på de artister hon nämner i boken (kanske framförallt Television, och vad väntar jag på? Jag har ju "Marquee Moon" och "Adventure" bara tre meter ifrån mig!)

Men jag vill också läsa Rimbaud och Baudelaire, bo på Chelsea Hotel, hänga med konstnärer och poeter, snoka gamla böcker på sunkiga antikvariat... "Just Kids" är första boken på länge som suger in mig såpass mycket att jag faktiskt vill leva huvudpersonens liv. Eller åtminstone ha levt i hennes tid, skarven mellan 60- och 70-tal.

Jag läser Pontus Lundkvists "Okända Djur", och så här några sidor in är den både underhållande och utmattande. En ren struntsak, som dock var stort för mig, var följande mening: "Nu är jag i ett trevåningshus i bostadsområdet Skogsrundan i västra delen av Karlskoga rent fysiskt, men när jag tittar ut på tallarna på andra sidan fönstret tycker jag att jag är i Bagarmossen hela tiden."


Bagarmossen -> Karlskoga. Jag gjorde en rakt motsatt resa, och det enda jag kunde tänka på var den nästan kusliga likheten mellan Skogsrundan i Karlskoga och Fogdevägen i Bagarmossen. Lustigt.

Inga kommentarer: