söndag 9 juni 2013

Väckarklocka.


Jag behöver en väckarklocka. Det var ett tag sedan jag sist kunde säga något sådant, men sedan vi börjat dra ner på Franks dagsömn har han slutat vakna i svinottan, och att ha barn är inte längre någon garanti för att komma i tid till jobbet på morgnarna. Det finns ju väckningsfunktion i mobilen, naturligtvis, och den har jag också använt mig av de senaste tretton åren. Men jag har börjat tycka att tanken på att ha en mobil strålande vid min sida dygnet runt känns lite obehaglig, och dessutom stör mobilen även på andra sätt. Inget gör en så klarvaken som när telefonen surrar till av ett sms några minuter in i insomningen.

Frågan är bara vad jag ska köpa? Den gamla skolans väckarklockor är ju estetiskt tilltalande, och ännu mer så med lite slitage och patina. Tycker också om tanken på att ha en uppdragbar. Snällt för både plånboken och miljön, eftersom det inte behövs några batterier. Men jag är inte intresserad av att behöva lyssna till ett aggressivt ticketackande varje gång jag ska försöka sova.

Frågor, frågor... För att göra det hela mer komplicerat vill jag gärna ha inställbar volym på väckningen, så jag kan väcka mig själv, men skona Frank och Mikaela. Och där går ju en gammaldags klocka bort, de ringer ju i regel som flyglarm.

2 kommentarer:

thisismycat sa...

Har samma problem här, men har iPhone nu och ställer in den på flygplansläge under natten för att slippa surret från sms och sånt. Har vänner som är på andra sidan jorden, så det är inte ovanligt med nattliga sms nu för tiden.
Dessutom vill jag egentligen ha någon teknik alls i sovrummet. Designnörd som jag är, har jag kikat en del på Dieter Rams väckarklockor för Braun, de tillverkas fortfarande och kostar inte så mycket. De kanske inte är klassens snyggaste, men de fungerar nog bra och gör vad de ska.
http://bit.ly/17E3dem

Martin sa...

Skulle faktiskt inte palla att vakna utan klockradio.