måndag 21 januari 2013

I ide.

Jag har svårt att minnas när jag senast var så okreativ. De senaste veckorna har all min energi gått åt till att ta mig ur sängen, gå till jobbet och sedan hålla mig vaken tills Frank sover och jag kan gå och lägga mig igen. Inte mycket till liv, men ute blir det ljusare, och energin kommer väl tillbaka. Hoppas jag. Januari är ju en jävla månad. Is and always was.

Jag har fastnat i två böcker som kräver mer koncentration och fokuserad läsning än jag riktigt orkar ge just nu. "2666" av Roberto Bolaño och "Under Vulkanen" av Malcolm Lowry. Den förstnämnda har jag tragglat med sedan i somras. Den senare har jag velat läsa i flera år. Men texten vill inte riktigt suga in mig. Det finns ett motstånd, antingen i böckerna, eller, mer troligt, i mig själv, som gör att jag tappar bort mig efter några sidor, glömmer vad jag just läst, vem som var vem och vem som gjorde vad. Jag behöver något lättsmält att varva med, och jag tror jag fann det rätta när jag igår slog upp "Bit Of A Blur" av Alex James. Jag är inget stort Blur-fan, men gillar enstaka låtar, och Alex James är en sympatisk berättare, rolig, inbjudande, medryckande. Kapitlen rusar på i ett rasande tempo, och anekdoterna är bagatellartade och lustiga, lite sådär som Blurs allra bästa låtar. Charmerande, om än inte stor litteratur.

Inga kommentarer: