onsdag 31 augusti 2011

#235. Inte en dag för tidigt.



Idag är en bra dag. Idag är en bra dag av tre skäl.

1. Idag är sista dagen jag arbetar på lite mer än ett år. Först måndagen den tredje september år tvåtusentolv sätter jag mig i kontorsstolen igen. Nu ska jag vara pappaledig. Det är knappt jag kan tro det. Självklart vet jag att det inte enbart kommer vara en dans på röda rosor, men just nu känns det himmelskt. Som om en tung kedja kopplats bort från min fot.

2. Idag fick jag hem en skiva jag trånat efter i säkert tio år. The Left Bankes "Walk Away Renée / Pretty Ballerina". Och då inte på cd, eller Sundazed nypressade vinyl, nej, en gammal småsliten men likväl bedårande relik är det vi har att göra med.

3. Idag är sista dagen i augusti, och hösten står för dörren. Det känns fint. Jag tycker om hösten. Låt den komma, och låt den vara en god höst. Jag är väl förberedd med min barockpop, min höstrock och min ledighet.

5 kommentarer:

Martin sa...

Grattis till föräldraledigheten till att ha alla Yates utom en kvar att att läsa (säg till om du vill låna några) och till Left Banke (är det en utgåva på Smash/Mercury?)!

Niklas sa...

Tack skall du ha! Lånar gärna lite Yates vad det lider. Ska ta mig igenom några andra böcker först bara.

Ja, Left Banke-skivan är på Smash (om det står Mercury någonstans har jag inte kollat). Brukar kosta en hel del, men jag fick den för 89 kr.

Martin sa...

Tog just fram min Lefte Banke (den kostade hälften för 20 år sedan men det var å andra sidan kanske mer då) och blev lite paff över att det var Mercury-loggan på själva skivan så jag blev lite nyfiken på om din var likadan.

Kan tänka mig att det finns mer att läsa. Hoppas att F kommer att sova som K gjorde. Vissa dagar hade jag tre timmar egen tid medan det sovs middag. P har inte alls bjudit på det lika ofta.

Niklas sa...

Ser nu att det inte finns någon Mercury-logga någonstans på skivan. Vet inte om det skulle anses som bra eller dåligt av en Left Banke-kännare, men jag är mest bara glad över att ha musiken.

Jo, nu kan det nog tänkas bli tätare bloggande igen. Franks sömnvanor är lite instabila. Han sover oftast bra på dagarna numera, men nätterna är det värre med. Och därmed brukar vi också försöka sova ikapp under hans sömnpass på dagen.

Martin sa...

Det är nog bara bra. Min är nog något slags nypress även om konvolutet känns klart gammalt. Eller så kanske någon slarvig skivbörsägare lagt i fel vinyl i omslaget... Fast musiken är ju som sagt det viktigaste.