torsdag 22 januari 2015

Pingvinklassikerna.

Förra torsdagen kom jag till Farsta Strand i lite för god tid när jag skulle hämta Frank, så jag unnade mig en liten omväg till dagis, och befann mig plötsligt på ett torg där jag aldrig tidigare varit. På torget visade det sig finnas en loppis, och då jag fortfarande hade några minuter att slå ihjäl kikade jag in. Utbudet var väl ungefär vad man kunde vänta sig av en förortsloppis, det vill säga inget speciellt alls, med undantag för en bokhylla med utländsk litteratur, som innehöll radvis med vackra orangea Penguin Classics-ryggar. En krona styck ville de ha för böckerna, och det var jag ju självklart villig att betala. Tyvärr tog de bara kontanter, och jag hade inga med mig, så böckerna fick vänta. Men idag kom jag tillbaka och plockade dem. En diktsamling av Mare Kandre, en roman av Pär Rådström och en av Stig Dagerman fick göra dem sällskap i väskan. Fyrtiofem kronor allt som allt. Jag är mycket nöjd.


Inga kommentarer: