torsdag 1 januari 2015

Någon form av årssammanfattning, del 3.

September


Det var val, och det blev ju ett helvete av det. Rätt sida vann, men SD växte chockartat, och parlamentariskt kaos följde. Men det vet ju alla redan. På jobbet var det kaos, men jag gick levande genom elden och kom stärkt ut på andra sidan till slut. På hemmafronten var det lite lugnare. Jag fick en röd, stickad mössa av Mikaela, och den hade jag på mig under våra återkommande svamppromenader i Fagersjöskogen. På kvällarna tittade vi på "Bokcirkeln I Hökarängen" och "Peaky Blinders". Jag lyssnade på Kevin Morby och John Coltrane. Frank fyllde fyra år. Vi var hundvakt. Jag beundrade kläderna och cyklarna på "Bike In Tweed".

Oktober


En prövning till månad. Förkylningarna avlöste varandra, och föräldralivet handlade mest om ständiga gräl med trotsigt barn. I skärgården jagades det ubåtar, och mitt i det gav vi oss ut på blueskryssning, som för mig mest innebar en massa tid i hytten med ömsom dödsångest, ömsom sjösjuka. Årets finaste skiva inhandlades; Vashti Bunyans "Heartleap". Köpte också två Felt-skivor och en ny favoritrock denna månad. Var i Karlskoga och plockade svamp.

November


Betydligt bättre månad. Rätt lugn och harmonisk, om än med en del förkylningar även nu. Skivkväll hos min bror, jazzbrunch på Södra Teatern, middag på Glenn Miller, hittade fin tavla på Stadsmissionen... många bäckar små. Fina fynd i second hand-världen också. Särskilt nöjd med upptäckten av Alice Coltrane. Läste en hel del denna månad. Lyssnade mycket på Aina Myrstener Cello.

December


Månaden och året avslutades i trötthetens tecken på grund av väldigt tidiga mornar, men fram till det var det en helt okej månad. Ett par julbord, förstås, där ett av dem innehöll en del sexistisk underhållning som jag inte kommenterar mer än så för jobbfridens skull (det var inte min arbetsplats som arrangerade, tack och lov). Såg "Gentlemen" på bio. Fick hemstickade strumpor i födelsedagspresent, Richard Ford-böcker och Jan Johansson & Radiojazzgruppens "Vårdkasar" på LP i julklapp.  

Inga kommentarer: