torsdag 14 juli 2011

#226. Semester.



Jag har semester. De första dagarna utan tillgång till internet. Oj, som jag tog tillvara på tiden. Sen kom det tillbaka. Och dagarna bara flög förbi. Innan dess har vi hunnit möblera om så smått, luncha på Stora Essingen, låta Frank följa med till min arbetsplats, läsa en hel mängd sidor i Karl Ove Knausgårds "Min Kamp", dricka en del rödvin och äta en hel del gott.

Några övriga planer har jag egentligen inte för semestern. Tänkte låta den fortlöpa i samma stil som den vecka som nu närmar sig sitt slut. Böckerna på bilden ovan har jag tänkt läsa. Med tanke på att tiden till sådant är begränsad med småbarn i hushållet blir jag nog bara färdig med Knausgård. "Min Kamp" är svår att lägga ifrån sig, men lika svår är den att greppa. Han är en jävel på detaljer, på att bygga upp bilder och stämningar, men det känns ganska ofta som om han bygger upp förväntningar inför upplösningar som aldrig kommer. Exempelvis handlar en stor del av bokens första tredjedel om en ung Knausgårds förberedelser inför en nyårsfest, men när den väl blir av är den ett enda stort antiklimax, både för Knausgård och för läsaren. Samtidigt är det naturligtvis intressant läsning, då det i detaljerna avslöjas massor om den unge författaren i vardande, om hans omgivning och om tidsandan.

"Skogsliv Vid Walden" av Henry David Thoreau har jag tänkt läsa länge, och nu precis påbörjat. Det är genuint mysig läsning, och väldigt tänkvärd. Om Thoreau var trött på sin samtid på 1800-talet vågar jag inte tänka på vad han hade gjort idag.

2 kommentarer:

Moyof sa...

Kall feber har jag faktiskt precis läst ut typ. Jag är lite kluven inför vad jag tyckte om den. Ska bli intressant och läsa din recension sen. :)

Niklas sa...

Har svårt att tänka mig att jag hinner läsa den under semestern, men när jag väl gör det ska jag försöka skriva ett par rader.